5 آوریل 2023- محققان دانشگاه اوزاکا، یک مجموعه پروتئینی را شناسایی کردند که در پاتوژنز آرتریت روماتوئید نقش دارد. آنها همچنین نشان دادند که سلاسترول(celastrol)، ترکیب فعال یک گیاه دارویی، با مهار این کمپلکس پروتئینی، از پیشرفت آرتریت روماتوئید جلوگیری می کند.

همه ما می دانیم که یک سیستم ایمنی قوی یک مزیت قطعی است. با این حال، گاهی اوقات، سیستم ایمنی بدن به اشتباه می افتد و به بدن فرد حمله می کند. این خودایمنی، عامل اختلالات مختلفی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری کرون، دیابت نوع 1 و بیماری سلیاک است. برای مبارزه با این بیماری ها، تعیین مکانیسم های اساسی پاتوژنز آنها بسیار مهم است.

در مطالعه ‌ای که قرار است در Science Immunology منتشر شود، محققان دانشگاه اوزاکا با هدف رسیدگی به این شکاف دانش، یک مجموعه پروتئینی را شناسایی کردند که پیشرفت آرتریت روماتوئید را تقویت می ‌کند. این مجموعه از دو پروتئین به نام‌های COMMD3 و COMMD8 تشکیل شده است. تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که سلاسترول، عصاره ی ریشه ی یک گیاه دارویی به نام عامیانه "Thunder God vine"، یک مهارکننده قوی کمپلکس COMMD3/8 است.

دکتر سوزوکی، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: قبلا نشان داده بودیم که کمپلکس COMMD3/8 پاسخ ایمنی هومورال را تقویت می ‌کند، با این حال نقش آن در بیماری‌های خودایمنی نامشخص است.

محققان یک مدل موش پرورش دادند که در آن بیان COMMD3 می تواند خاموش شود.Taiichiro Shirai، نویسنده ی اصلی این مطالعه توضیح داد: حذف COMMD3 منجر به تخریب COMMD8 و در نتیجه ناپدید شدن مجموعه COMMD3/8 می شود. عدم وجود کمپلکس COMMD3/8 منجر به اختلال در پاسخ ایمنی هومورال گردید، در نتیجه تعداد سلول‌هایی که آنتی‌بادی تولید می ‌کنند کاهش یافت، که نشان می‌دهد کمپلکس COMMD3/8 نقش مهمی در پاسخ خود ایمنی دارد.

سپس، محققان از یک مدل موش آرتریت روماتوئید استفاده کردند. آنها به محض اینکه موش ها اولین علائم بیماری را نشان دادند، بیان COMMD3 را سرکوب کردند. با انجام این کار، پیشرفت بیماری متوقف شد، که نشان می دهد که کمپلکس COMMD3/8 باعث تقویت پاسخ خود ایمنی می شود.

دکتر کازوهیرو سوزوکی، توضیح داد: وقتی اهمیت این کمپلکس را در خودایمنی مشخص کردیم، شروع به شناسایی ترکیبی کردیم که می‌ تواند در شکل ‌گیری کمپلکس اختلال ایجاد کند. غربالگری شیمیایی ما "سلاسترول" را به عنوان قوی ترین بازدارنده کمپلکس COMMD3/8 شناسایی کرد. سلاسترول یک ترکیب فعال از یک گیاه دارویی به نام  Tripterygium wilfordiiاست که به داشتن خواص ضد التهابی معروف است، اگرچه مکانیسم اثر آن به طور کامل مشخص نشده است. این مطالعه نشان داد که سلاسترول به صورت کووالانسی به COMMD3 متصل می شود و از تشکیل کمپلکسCOMMD3/8  جلوگیری می کند، بنابراین پاسخ آنتی بادی را مختل می کند و از پیشرفت آرتریت روماتوئید در مدل موش جلوگیری می نماید.

از آنجایی که کمپلکس COMMD3/8 در پاتوژنز آرتریت روماتوئید و به طور کلی پیشرفت خودایمنی نقش اساسی دارد، یک هدف درمانی امیدوارکننده برای شرایط خودایمنی است و سلاسترول به ‌ویژه یک سرنخ هیجان‌انگیز برای توسعه درمان‌هایی علیه آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های خودایمنی در آینده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230405/Active-compound-of-a-medicinal-herb-could-help-fight-rheumatoid-arthritis.aspx